fbpx
Artikel i magasinet
Ida Ulrich Bregnhøj

Ida Ulrich Bregnhøj

Indehaver, Kernekommunikator

Balance mellem et godt familieliv og arbejdsglæde

Af Claus Mikkelsen, Månedsmagasinet.

Ida Ulrich Bregnhøj er 37 år og opvokset og bosat i Skive. Hun er gift med Søren og mor til to. For et lille år siden tog hun springet som selvstændig med virksomheden Kernekommunikator – et bureau for markedsføring og kommunikation. Jeg møder Ida i hendes hjem, som også er virksomhedens adresse. Jeg vil gerne spørge ind til hendes store beslutning, visioner for virksomheden og tilgangen til det nye liv som selvstændig. 

Ida Ulrich Bregnhøj er 37 år og opvokset og bosat i Skive. Hun er gift med Søren og mor til to. For et lille år siden tog hun springet som selvstændig med virksomheden Kernekommunikator – et bureau for markedsføring og kommunikation. Jeg møder Ida i hendes hjem, som også er virksomhedens adresse. Jeg vil gerne spørge ind til hendes store beslutning, visioner for virksomheden og tilgangen til det nye liv som selvstændig.

 

Drivkraften bag arbejdslivet

Det var i marketing, Ida fandt den drivkraft, som hun skulle bygge sit arbejdsliv op omkring. Hun er uddannet inden for sprog, markedsføring og kommunikation ved Syddansk Universitet og Handelshøjskolen i Århus. I forbindelse med en praktikplads i Skive, som senere førte til et job i samme virksomhed, fik hun flere og flere ansvarsområder i virksomhedens marketingafdeling. “Det var en lærerig tid”, forklarer hun. “Virksomheden var i en spændende proces, hvor vi arbejdede intenst med at skabe vækst, blandt andet gennem en omfattende rebrandingproces.”

 

I marketingafdelingen var Ida med fra begyndelsen, og håndterede sammen med sine kolleger hele den praktiske del af at gennemføre rebrandingprocessen, lige fra webudvikling til opbygning af en stærk ekspertrolle. ”Vi måtte ofte være enormt kreative, og mit bidrag bestod blandt andet i at skabe værdifuldt indhold til virksomhedens skriftlige platforme og bygge bro mellem udvikling, salg og marketing, så brandingstrategien blev en del af processen omkring produktlanceringer.” Det gjorde arbejdet med markedsføring og kommunikation strategisk på flere plan, og det lærte hun meget af.

 

Ida var i virksomheden i syv år, indtil omstruktureringer gjorde, at afdelingen blev slået sammen med virksomhedens øvrige segmenter. Hendes stilling blev nedlagt, og hun fortsatte sit arbejdsliv på en efterskole, hvor opgaven bestod i markedsføring af skolen og undervisning i grafisk design og sprogfag.

Balance mellem et godt familieliv og arbejdsglæde 1
Foto: Stærdal Fotografisk, Skive
Balance mellem et godt familieliv og arbejdsglæde 2

Et opgør med ubalance

Da Ida efter to år på efterskolen opsagde sin stilling, var det uden sikkerhedsnet. Jobbet var hun ellers utrolig glad for, fortæller hun. Men i en delt stilling, hvor hun både varetog de almindelige opgaver som efterskolelærer og håndterede skolens markedsføring, arbejdede hun for meget. “Jeg elskede det, men når man samtidig har små børn derhjemme, så kan der hurtigt opstå uligevægt”, forklarer hun. I starten kunne hun godt adskille tingene og håndterede arbejdsliv og familieliv med god samvittighed. Men som tiden gik, oplevede hun oftere og oftere, at hun skulle prioritere hårdere, end hun havde det godt med: Noget måtte hver gang vige til fordel for noget andet. ”Til sidst følte jeg dagligt, at jeg ikke slog til, hverken som medarbejder, mor eller partner derhjemme. Det var en ubalance, jeg var nødt til at gøre noget ved”, indså hun. Desværre levner et efterskolejob ikke plads til ret mange ændringer. Det er en branche, som kræver en stor personlig investering, og selvom hun forsøgte at strukturere sig ud af ubalancen, lykkedes det hende ikke at finde en måde at hvile i nuet på. Hun valgte derfor at opsige sin stilling. Hun fik afsluttet nogle større projekter og var med til at hjælpe en ny lærer i gang med at overtage de opgaver, hun ikke længere skulle varetage. Derudover fik hun taget afsked med sine elever og kolleger. Det føltes godt. 

Beslutningen om at starte egen virksomhed

Ida fortæller, at hun de efterfølgende måneder gjorde status. En sådan beslutning krævede grundige og nødvendige overvejelser, om springet ville blive starten på en ny uligevægt. Derfor stillede hun skarpt på at finde et fokus i sit liv, som både ville ”nære” hende professionelt og familiemæssigt. Da der i løbet af efteråret kom et par freelanceopgaver inden for markedsføring, gik tingene næsten af sig selv. Ida var vant til at håndtere både fakturering og regnskab fra sin studietid, hvor hun også havde en del freelanceopgaver. Dertil kom behovet for investering i både computer og software, som – fortæller hun – blev grunden til, at hun registrerede sin virksomhed og oprettede et regnskab til udgifter.

 

Da jeg spørger ind til virksomhedens navn, indrømmer Ida, at hun er blevet stillet det spørgsmål en del gange. “Navnet er et ordspil og kommer af ordet kernekompetence. Én af mine styrker er netop kommunikationen, og at kunne gennemskue, hvad folk i virkeligheden gerne vil, hvad de har brug for, og hvordan jeg bedst kan hjælpe dem. Derfor synes jeg, Kernekommunikator var den rigtige måde at beskrive mig og min virksomhed på”, forklarer hun med et smil.

 

Der er naturligvis langt fra et par freelanceopgaver til et solidt forretningsgrundlag, men hen over juleferien talte Ida og hendes mand, Søren, ideen igennem. De regnede på, hvad det skulle koste at komme i gang, lavede en forretningsplan og kiggede på privatøkonomien. Til sidst havde ideen taget form, og de blev enige om, at det var den rigtige vej at gå. Parret danner sammen et solidt team. Søren er lige så tilbøjelig til at se muligheder i tingene, som Ida er. “Jeg er nysgerrig, og han er velovervejet – og vi er enige om, at man skal bruge sin tid på de ting, der gør én glad”, siger hun. 

Balance mellem et godt familieliv og arbejdsglæde 3
Balance mellem et godt familieliv og arbejdsglæde 4

Med i hele processen

Da jeg beder hende om at definere sin virksomhed, forklarer Ida, at hun synes det er vigtigt at finde ind til de områder, som hun føler sig drevet af. “Man skal vide, hvorfor man laver det, man gør”, siger hun. “Hvilken forskel man gerne vil gøre, og hvordan man vil gøre det. Jeg synes, det har været meget givende at definere, præcis hvilken type forretning, jeg vil have”. I samtalen kommer det frem, at hun er drevet af både det strategiske og praktiske arbejde omkring markedsføring og kommunikation. Hendes forretning er derfor en, hvor hun kan være med fra starten – til at forme ideer, teste løsninger og følge effekten af indsatsen. En forretning, hvor hun kan sætte sin viden og erfaring i spil og arbejde med markedsføringsprocessen hos sine kunder dér, hvor de befinder sig i den. Hun præciserer: ”Det er vigtigt for mig, at kunderne kan se, hvordan tingene har den effekt, vi gik efter, og at de ender med følelsen af, at det virkelig er deres produkt”. 

 

Om at sælge sig selv som fagperson

Ifølge Ida går et spørgsmål igen, når hun fortæller, at hun er gået all in på at være selvstændig, nemlig om hun virkelig har nok is i maven til at holde usikkerheden ud. Hun forklarer, at usikkerheden indtil videre ikke er den største udfordring, men at hendes store opgave er at turde markedsføre sig selv som fagperson og at blive en bedre sælger. “Jeg har arbejdet med markedsføring for andre, men det er første gang, jeg skal markedsføre mig selv, og det er grænseoverskridende”, siger hun. Hun opfordrer gerne sine kunder til at have store armbevægelser, når det kommer til at gøre opmærksom på, hvad de er gode til. ”Men det er da en overvindelse, når det pludselig er mit eget ansigt, jeg skal have plastret på et banner et eller andet sted i byen”, siger hun grinende. “Men det er enormt sundt og en forudsætning for, at jeg kan rådgive på en ordentlig måde”, konkluderer hun dog.

 

Den nyslåede virksomhedsejer fortsætter med at understrege, at det for hende handler om at få adskilt virksomheden fra privatpersonen. Hun kobler sit navn og billede til virksomheden, fordi det virker. Men det betyder jo ikke, at alt, hvad hendes virksomhed gør, er lig med, hende som privatperson. Det tager altså lidt tid at lære, fortæller hun. Hvad angår salg, har det primært været en udfordring for Ida at værdisætte sine løsninger og at fastholde prisen. “Det er en øvelse at sælge sig selv og sine kompetencer, for en stor del af det er relationer. Det kan være svært at finde grænsen mellem, hvornår man plejer fundamentet for et godt samarbejde, og hvornår man kommer til at give ved dørene”, uddyber hun. 

En tilgængelig arbejdshest

Snakken falder på arbejdsbyrde, og Ida bliver spurgt til, om tilværelsen som selvstændig – endda med hjemmearbejdsplads – ikke bare giver endnu mere arbejde. Til det spørgsmål svarer hun, at hun aldrig har gjort sig nogen illusioner om, at man som selvstændig bare kan holde fri, når man vil. Hun er vokset op med en selvstændig far, som altid arbejdede meget og på skæve tidspunkter, så hun har aldrig set på iværksætteri som noget, man ikke arbejder hårdt for. Derfor har hun heller ikke valgt tilværelsen som selvstændig for at arbejde mindre, men for at arbejde anderledes.

 

Hun forklarer yderligere, at hun er en dedikeret type, som helt automatisk bliver opslugt af, hvad hun laver. Hun vil derfor nok altid arbejde lidt mere, end hun burde. Men som selvstændig er hun ikke bundet af faste arbejdstider og kan i højere grad arbejde på projektbasis. Opgaverne skal ganske vist være klar på et bestemt tidspunkt, men hvornår hun løser dem, det er op til hende selv. Tilværelsen som selvstændig fungerer utrolig godt sammen med at have børn i skolealderen, mener Ida. Hun vil gerne være tilgængelig for dem, når de har brug for det. Selvom hun arbejder nøjagtig lige så meget, som hun altid har gjort, er det nu med den forskel, at hun kan løse opgaverne derhjemme, når det passer ind. Hendes børn kan komme lige hjem fra skole, uden at hun skal arbejde på særlige vilkår, for at det kan lade sig gøre. Hun kan samtidig leve op til sine forpligtelser rent professionelt. ”Det giver energi til både privat- og arbejdslivet, og det var præcis det, jeg gerne ville prioritere”, konkluderer hun. 

Balance mellem et godt familieliv og arbejdsglæde 5

Om vækst og fremtidsdrømme

Ida bliver bedt om at sætte ord på, hvor hun ser Kernekommunikator i fremtiden. Hun svarer med et nik, at hun har gjort sig en del tanker om, hvordan hun gerne vil udvikle på virksomheden: “Jeg vil selvfølgelig gerne have eksplosiv succes”, siger hun med et sigende ansigtsudtryk, “men først og fremmest skal jeg have bygget det grundlag op, jeg vil føre virksomheden videre på. Det nytter ikke noget at fokusere for meget på det økonomiske, når grundlaget skal være fagligheden og tilliden til min person og forretning.” Hun væbner sig derfor med tålmodighed og er taknemmelig for, at hun bevæger sig fremad, uanset tempoet. Hvad angår virksomhedens sammensætning, fastslår virksomhedsejeren, at hun indtil videre trives på egen hånd. Kontorpladsen skal med tiden udvides, men som tingene er nu, er et hyggeligt hjørne i familiens hjem indrettet som arbejdsplads. Det fungerer godt. Hun forklarer, at hun jo netop har valgt den måde at arbejde på, fordi det får tingene til at gå op i en højere enhed. Når hun har travlt eller får en opgave, som kræver flere ressourcer, hyrer hun eksterne kompetencer ind til opgaven. Det giver den kollegiale sparring, man ellers kan mangle som selvstændig, og sikrer den kvalitet, hun gerne vil kendes for. I øjeblikket har hun en praktikant tilknyttet, som søgte uopfordret. “Grunden til, at jeg sagde ja, var, at jeg startede mit eget arbejdsliv i en praktikplads, hvilket havde afgørende betydning for mit videre forløb, erfaring og jobsøgning. Det skal jeg som virksomhedsejer være med til at give videre i det omfang, jeg kan bidrage med noget værdifuldt. Jeg glæder mig over, at jeg blev tilbudt muligheden”, siger hun.

Udgivet i Månedsmagasinet, 17. september 2020. Læs artiklen på side 66 i magasinet her.

Del artiklen med andre:

Del på facebook
Del på google
Del på linkedin
Del på print
Del på email

Det siger kunderne