Tips, planlagte opslag
Picture of Ida Ulrich Bregnhøj

Ida Ulrich Bregnhøj

Indehaver, Kernekommunikator

5 planlagte opslag, som holder jer synlige i ferien.

Hvert år på dette tidspunkt møder mange virksomheder en klassiker: vi rydder op, lukker ned og sætter autosvar på arbejdsmailen. Der er dømt længe ventet sommerferie, og selvom det er velfortjent, så mangler der tit noget i planlægningen, som kunne arbejde for jer hele ferieperioden – uden at afbryde strandturen. På de sociale medier surfer jeres kunder nemlig løs, som serveret på et sølvfad for de virksomheder, som husker at være til stede, selvom butikken holder lukket. Hér har I 5 gode ideer til planlagte opslag, som kan laves på en formiddag, og holder jer synlige på de sociale medier hele sommeren.

 

Hvad er jeres ferieplaner? Det er ikke fordi, det er vigtigt, om I skal i sommerhus ved Vesterhavet, eller bruge 3 uger på at bygge en hjemmelavet lavu. Det er fordi, jeres virksomhed risikerer at forsvinde fra jordens overflade imens. I hvert fald på de sociale medier, hvis man skal trække dramatikken et nyk nedad. Tænk et øjeblik på, hvor mange ressourcer, I bruger på at være til stede på sociale medier hele året, blot for at lade en stor del af jeres hårde arbejde forsvinde hen over de 3 uger, Jytte fra marketing lægger kabale i campingvognen (Tak til Morten Münster for uvidende udlån af Jytte).

 

Jeres kunder (og mulige kunder) holder måske også ferie, men selvom solen trækker os til stranden og væk fra mobilen, så bliver der stadig tjekket Facebook og smidt caffe latte-billeder på Instagram. Sagt lidt mindre omstændeligt: Sørg for at være til stede på sociale medier hen over sommeren, også selvom virksomheden holder ferielukket. Det kræver et par timers planlægning, men så har I også styr på jeres synlighed sommeren over.

 

Hér kommer 5 tips til opslag, som kan planlægges på en formiddag, og holder virksomheden synlig i sommervarmen. Udgangspunktet er Facebook, da dette medie giver de bedste gratis muligheder for planlægning (Kære B2B-virksomhed, jeres kunder er også på Facebook i fritiden). Har man budget til at putte penge i sagen, kan opslagene planlægges til Instagram og Linkedin i samme omgang med f.eks. Buffer.

 

1. Genbrug guldet

Lad os lige slå fast – det er toppen at bruge gamle opslag i nye former. I kan ramme nye målgrupper, eller følgere, som ikke så opslaget sidst. Måske ser nogle af jeres følgere opslaget igen, men der er gode chancer for, at I når ud til et par stykker mere – og måske engagerer nogen, som ikke handlede på opslaget sidst. Gå tidligere opslag igennem, og find dem, der var særligt populære. De kan sagtens deles igen med en ny overskrift, et andet billede, eller simpelthen med en tekst i stil med “Kan du huske vores populære (video, billede, artikel…)”.

 

2. Opbyg forventning til efteråret

Vi bruger så meget energi på at blive klar til sommerferien, og 3 uger senere er efteråret i gang. Beklager, hvis det tager toppen af ferieglæden, men hér kan det bruges fornuftigt. Planlæg opslag om jeres aktiviteter til efteråret i juli, så jeres følgere er klar til at sikre sig den sæsonvare, I får ind til august, eller melde sig til jeres arrangement i september. Hvis man vil sprede opslagene lidt ud, så kan det være en mulighed at bygge dem op, og afsløre detaljerne lidt ad gangen.

 

3. Kør et sæsontilbud

Ikke alle virksomheder kører tilbud, men har man muligheden, er sommeren oplagt til at lave sæsontilbud som planlagte opslag. Skal det være ekstra effektivt, så sørg for, at tilbuddet engagerer – dvs. er oplagt at kommentere på, eller tagge sine venner i. Hér er de populære “ja-tak tilbud” en mulighed, eller en rask konkurrence, hvis det giver mening for produktet. Har man ikke mulighed for at lave et tilbud, så kan det være engagerende at lægge en video eller et billede op, og stille sine følgere et spørgsmål. “Kunne I også godt bruge en lur lige nu?” sammen med et billede af jeres nyeste solseng.

 

4. Bag kulissen om personalet

Benyt jeres manglende aktiviter til at drage det menneskelige i jeres virksomhed frem i lyset. Som forbrugere vil vi nemlig gerne vide, at der er mennesker bag produktet. Fortæl om Susanne på lageret, Morten fra salg, eller Jens i kantinen. Præsentér en ny medarbejder hver uge, og sørg for at komme hele vejen rundt i virksomheden. N.B. husk at spørge Susanne, Morten og Jens, om de har lyst til at være med først.

 

5. Bag kulissen om virksomheden

Er man lidt kreativ, så er der masser af muligheder for at lave hyggelige, sjove og engagerende opslag fra virksomhedens kulisse. Del f.eks. receptionistens ventilator til fødderne i varmen, eller en lækker sommeropskrift – også selvom I sælger gulvbrædder. Måske er det en opskrift på en god rødbedesalat, som man roligt kan tabe på jeres kvalitetsgulv uden at efterlade pletter. Og hey, sig lige til, hvis det gulv findes. Er man ikke helt så kreativ, så kan man jo dele en kort video-tour i virksomheden, cases fra hjemmesiden, eller en særlig feature i jeres lokaler. Lad jer ikke begrænse af, at I tror, jeres målgrupper vil se det som “useriøst”. Vores målgrupper er i sidste ende mennesker, og branding kan blive rigtig effektivt, når man taler fra menneske til menneske, og ikke fra produkt til menneske. Det opbygger loyalitet, hvis man kan se et menneske bag murene, og spejle sig i jeres udfordringer eller humor.

 

Gode råd på falderebet

Inden I kaster jer ud i 12 planlagte opslag i øst og vest, så er det altid en god idé at starte sin planlægning med…en plan. Så sikrer man, at der er en rød tråd i opslagene, og kommer mere struktureret omkring at lave spændende, varieret content. Det kan være en fordel at skrue ned for frekvensen – det er jo alligevel ikke alle, der tjekker mobilen i ferien – så I kun skal planlægge 2 opslag om ugen, frem for 3 eller 4. Det er i øvrigt altid smart at kombinere sine opslag med link til hjemmesiden, så opslagene kan give lidt trafik. Men det skal give mening, og ikke være for generelt. Det giver f.eks. ikke mening at dele en historie om en medarbejder, og linke til virksomhedens homepage. Måske kan man linke til et projekt, medarbejderen har været med til at udvikle – men det kan også være ok, bare at fortælle historien, og lade den promote virksomheden i sig selv. Og til sidst – sørg for at tænke “skudsikkert”, så de planlagte opdateringer ikke risikerer at blive malplacerede. Det kan f.eks. være risikabelt at planlægge opslag om, hvor varmt der er på kontoret i dag, hvis opslaget kommer 2 uger senere midt i en regnbyge. Rigtig god fornøjelse – og god ferie!

Del artiklen med andre:

Det siger kunderne

Dette website anvender cookies. Ved at fortsætte, accepterer du websiden brug af cookies.