Spam-lovgivning-Kernekommunikator-marketing
Picture of Ida Ulrich Bregnhøj

Ida Ulrich Bregnhøj

Indehaver, Kernekommunikator

Hvorfor må man ikke..? Et hurtigt overblik over den danske spamlovgivning

Kilder: forbrugerombudsmanden.dk/spam
Du ved da godt, hvornår noget er spam, ikke? Vi har i hvert fald opdaget, at man ikke må bede folk om at tagge naboen i vores opslag fra virksomheden. Men hvad med en annonce i Messenger? Eller en flot mailsignatur, der linker til webshoppen? Faktisk er alle 3 i strid med den danske Spamlovgivning, men hvor er det dog svært at navigere i. Som marketingrådgiver bliver jeg oftere og oftere mødt med forslag til promovering fra mine kunder, fordi de er blevet mødt med tips og tricks på deres sociale platforme, og helt forventeligt har et ønske om at prøve dem af. Men visse former for markedsføring kan få alvorlige økonomiske konsekvenser at sætte i værk, fordi vi i Danmark har særlige regler på området. Hér er et hurtigt overblik over de mest almindelige “misforståelser” inden for netop spamlovgivning, og en forklaring på, hvornår du må gøre hvad.

Hvad er det for noget, med en Spamlovgivning?

Spamforbuddet lyder kort og godt, at “Virksomheder ikke må sende mails, sms’er og anden elektronisk post til nogen med henblik på markedsføring til bestemte modtagere, medmindre modtageren har givet sit samtykke til henvendelsen“.

Pointen i denne artikel ligger i det med “anden elektronisk post”, for udover mail, sms, og nyhedsbreve, så gælder det altså også sådan noget som en notifikation udløst af et tag, en invitation til at følge virksomhedssiden, en annonce henvendt direkte til en modtager i indbakken på et socialt medie – eller en mailsignatur med link til shoppen.

Jamen, må jeg så ikke længere tagge min mor i dét opslag, hvor vi kan vinde to kasser Apérol? Jo, for pokker – så længe du ikke har noget med firmaet at gøre, som udlodder præmien. Det handler mere om, at vi som virksomheder ikke må henvende os til nogen, som ikke har sagt ja til det (eller bede andre om at gøre det).
Hvorfor må man ikke..? Et hurtigt overblik over den danske spamlovgivning 1

Spamforbuddet gælder helt sikkert..:

Spamforbuddet gælder umiddelbart ikke..:

Det skal du være særligt opmærksom på:

Jeg vil gerne fremhæve 4 områder, hvor jeg oplever forvirringen allermest (også hos mig selv, vel at mærke).

Nr. 1: Mailsignaturen. Hvorfor pokker må jeg ikke have et billede i bunden af min mail, der viser den nyeste ydelse, eller linker til min shop? Det har man da?!?! Tja, lovgivningen er forholdsvis ung, så mange virksomheder kender ikke til de nuancer, der følger med. Men den er altså god nok. En mailsignatur må udelukkende være informativ, og det betyder bl.a. at man godt må have sit logo med et neutralt slogan og webadresse – men man må ikke henvise til shoppen, linke til det seneste blogindlæg, eller på anden vis markedsføre et produkt eller en ydelse.

Hvorfor må man ikke..? Et hurtigt overblik over den danske spamlovgivning 2

Nr. 2: Invitation til virksomhedssiden på sociale medier. Jeg ved det godt – vi bliver hele tiden opfordret til at gøre det – men det er altså ikke lovligt. Den eneste måde at få nye følgere på (lovligt), er ved at lave engagerende indhold, som folk har lyst til at følge – og ved at lave følgerannoncer, for hér er der tale om annoncering i feedet (og er dermed ikke en personlig henvendelse).

Nr. 3: Annoncen direkte i Messenger eller en anden beskedtjeneste på sociale medier. Det er nærmest en farce, at det kan lade sig gøre – men det kan det. Og jeg oplever det selv hele tiden. Men man må altså ikke betale sig fra at få en besked til at ploppe ind i indbakken hos brugere, som har interageret med dit indhold eller været omkring hjemmesiden. Det er ikke lovligt efter dansk lovgivning, og det er vores eget ansvar at sikre, at vi overholder reglerne.

Nr. 4: Emails med henblik på at få en aftale eller indhente samtykke. Det er jo rigtig fristende, når man gerne vil i kontakt med nogen i forretningsøjemed, at man lige sender en mail. “Vil det være i orden at sende dig et overblik over mine produkter…eller hvad med en kaffeaftale?” Men den mail i sig selv er desværre også spam…suk, tænker du. Men du må ringe! Det er nemlig ikke elektronisk henvendelse.

Er der ingen undtagelser?

Jo, der er rigtig mange nuancer af den her lovgivning, men det bedste jeg kan gøre er at opfordre til at gennemgå den, eller få professionel hjælp til det. Har du en konkret sag, hvor du er i tvivl om reglerne, så kan man anmode om en såkaldt forhåndbesked hos Forbrugerombudsmanden, så man kan få svar fra “Moderskibet”. Skal der kastes et blik på virksomheden som en helhed, er et advokatfirma med speciale i netop dette område et godt bud. Herunder har du et par trædesten til at komme videre…

Spamlovgivningen hos Forbrugerombudsmanden:

https://www.forbrugerombudsmanden.dk/media/46499/spamvejledning-2018.pdf

Forhåndsbesked (er mit konkrete tiltag i overensstemmelse med reglerne?)

https://www.forbrugerombudsmanden.dk/kontakt/forhaandsbesked/

Artikel om spam hos advokatfirmaet Kromann Reumert:

https://kromannreumert.com/nyheder/markedsfoering-paa-sociale-medier-notifikationer-paa-facebook-er-ogsaa-spam

Bemærk: artiklen bør ikke anvendes som juridisk grundlag for verificering af markedsføringstiltag. Hér gælder kun aktuel lovgivning på området, jvf. ovenstående kilder.

Del artiklen med andre:

Det siger kunderne