Picture of Ida Ulrich Bregnhøj

Ida Ulrich Bregnhøj

Indehaver, Kernekommunikator

7 tips til din virksomhed på TikTok (og en masse grunde til, du skal bruge dem i går…)

I dagens inferno af digitale indtryk er opmærksomhed mere værdifuldt end en talende enhjørning. Målgrupperne har samme tålmodighed som en 3-årig i ulvetimen, og de har NUL fucks at give i forhold til klassisk reklame. Men hvad så? Ja, så må vi jo fange dem der, hvor de HAR “fucks at give”. Sidder du stadig med følelsen af, at TikTok er noget useriøst dansehalløj for børn og folk med mange katte? Så får du altså lige en spand GODE GRUNDE til, at du skal være med i går (og 7 tips til din virksomhed på TikTok, så du kommer godt i gang…). *Og husk så…Jeg forholder mig ikke til, om TikTok udspionerer os mere end andre digitale platforme. Men jeg har allerede delt så mange videoer af mig selv som en excentrisk kvinde-Taz, at jeg er begyndt at modtage beskeder på både kinesisk og amerikansk, der spørger, om jeg har brug for hjælp…

Verdens nemmeste vej til

Engagerende indhold på TikTok

Hvis du vil have noget ud af din aktivitet på sociale medier, så er vi efterhånden med på, at du skal lave “engagerende indhold”…men hvorfor? Fordi dit indhold bliver vist mere, hvis algoritme-øglen opfanger, at folk kan lide det. Men hvad så, hvis man ikke er specielt kreativ? Hvad hvis man ikke kan få NOGEN gode ideer til en video? Eller hvad hvis man bare slet ikke er sjov?!! 

 

Fat mod, min unge Padewan. Du kan nemlig bruge indhold, som allerede findes på TikTok, og lade dig inspirere til eget indhold. Brug en sjov dialog, og lav en lipsync. Opdag en lydtrend og kopier den i din egen sammenhæng. Brug platformen til at opdage, hvor ligegyldigt det er, om du er seriøs og forretnings-agtig. Folk vil have indhold, der er sjovt, oplysende eller bare helt vanvittigt – alt det, der får folk til at grine eller undre sig. Og inspirationen finder du ganske enkelt ved at bruge appen, indtil du pludselig selv trækker på smilebåndet.

 

Den perfekte måde at gøre dit brand MENNESKELIGT på

Rigtig stærk markedsføring handler om at opbygge relationer – og ja, det kan da være lidt svært, hvis man lever af at sælge skorstenshætter. Men faktisk kommer TikTok også til din redning hér. Ved at vise, at der er ægte mennesker bag dit brand og dele historier, der berører folk, kan du skabe en dybere og mere meningsfuld forbindelse med dit publikum.

Scroll videre, så får du lige en spand ideer til, hvordan du kan finde gode historier om dit virksomhed, lige for næsen af dig…

Kom godt i gang med

7 tips til din virksomhed på TikTok

1. Brug TikTok til at fortælle historier, dine kunder vil være en del af. Fortælling giver brugerne noget at spejle sig i og kan vække følelser, der forstærker din tilstedeværelse i deres bevidsthed. Fortælling er også et meget stærkt bindemiddel i hukommelsen, som kan få dit brand til at stå stærkere i junglen af kommercielle indtryk, vi er udsat for dagligt. Jeg plejer at sige, at du skal pakke dit brand ind i en historie, som dine kunder gerne vil være en del af. I sidste ende, bliver det nemlig den historie, de gerne vil kunne fortælle om sig selv, når de har købt et produkt eller en ydelse hos dig…


2. Vær autentisk, frem for alt. Autenticitet er nøglen til at skabe forbindelse med dit publikum. Nøgagtig som i den virkelige verden, opbygger du de stærkeste relationer ved at være dig selv. Undgå at virke for poleret eller kunstig. Vi ved allesammen godt, hvornår noget er markedsføring – men måske er det netop derfor, vi gerne vil have tingene så ægte, som muligt?


3. Del sjove fejl for at vise, at fejl sker…fordi I er mennesker. Del nogle af de øjeblikke, hvor ting ikke gik som planlagt. Det viser, at du er ærlig og ikke tager dig selv for seriøst. På den måde er det meget nemmere for en potentiel kunde at spejle sig i dit brand – og måske kommer de endda til at kunne lide dig (og foretrække dig, frem for lignende brands).


4. Del glimt bag kulisserne i din virksomhed eller fra produktionsprocessen. Lad brugerne få et indblik i de mennesker og processer, der står bag dine produkter. Det giver dit brand et ansigt og gør det mere tilgængeligt. Del når I pakker et produkt eller lav en unboxing.


5. Reager på kommentarer for at vise, at der er rigtige mennesker bag dit brand. Det skaber en følelse af fællesskab og forstærker forholdet mellem dig og dine følgere.


6. Brug user-generated content, så dine følgere bliver ambassadører for dit brand. Opfordr dine følgere til at dele indhold, relateret til dit brand eller produkt. Det kan være en “unboxing”, “how-to-use” eller noget helt tredje. Brug deres kreative bidrag i din markedsføring, så du viser, at du værdsætter deres engagement.


7. Slap af…du behøver ikke faktisk slet ikke opfinde den dybe tallerken. Du behøver ikke sige noget smart om dine ydelser – og hvis du spørger mig, så bør du faktisk slet ikke tale direkte om salg. Brug platformen til at nedbryde barrieren mellem brugere og produkter med ren og skær leg. Er du ikke klar til at lipsync’e dig selv blå i hovedet, så trender TikTok også på lyde og musik. Brug de elementer, som passer til det, du selv synes er fedt at lave.

Lidt flere værktøjer for virksomheder på TikTok

Sådan får du en god start!

Brug hashtags! TikTok er kendt for at starte trends og udfordringer, der spreder sig hurtigere end rygter i en skolegård. Du kan sagtens oprette dine egne hashtags og udfordringer, men prøv det med flere testvideoer. Generelt vil du blive set mere, hvis du bruger hashtags, som har mange visninger i forvejen. Tast #emne i din caption, og se hvor mange visninger det har. Test evt. med flere udgaver af den samme video, hvis du vil se, hvad der har den største effekt.

 

 

Start med flere konti, så du kan lege med algoritmerne. Jeg kan ikke svare på, hvad der virker bedst for dit brand – men jeg har selv fået det råd, at 4-5 opstartskonti med små forskelle kan være en fin måde at komme i gang på. Smid indhold op på alle konti, og gå videre med den, der får mest engagement fra brugerne.

 

 

Leg dig frem, så du lærer TikTok at kende. Du kan sagtens søge dig frem til aktuelle TikTok trends, hvis du er i tvivl. Men du får ligeså meget ud af at lege med appen, like indhold og bruge værktøjerne. Pyt med, om der kommer noget ud, som ikke er lige i skabet. Du sletter det bare igen og prøver noget andet. Det vigtigste er, at du tør at kaste dig ud i det. Slip tøjlerne og lad dit indre legebarn komme til tasterne.

 

 

Prøv annoncering med forsigtighed. TikTok tilbyder in-feed-videoannoncer, brandede effekter og hashtag-udfordringer som øvrige sociale platforme. Men husk at holde tingene autentiske. De færreste vil tage godt imod en tydelig reklame, i en situation hvor de føler, at de holder fri. Mor siger ikke nej – men pas på fingerene! Beslutter du at kaste dig ud i det, så giver TikTok dig mulighed for at se, om folk faktisk ser din annonce og ikke bare klikker videre til videoer af hundehvalpe. Det bruger du til at finpudse din målretning, holde styr på din succes og justere din strategi.

 

 

Så, der var det! TikTok, den skæve verden af dansende tøjbamser og guitarhelte, er faktisk en skattekiste for markedsføring. Brug det med masser af humor og en snert af kreativitet, og hvem ved, måske bliver dit brand den næste TikTok-legende. Det er absolut værd at prøve!

 

*Og husk så…Jeg forholder mig ikke til, om TikTok udspionerer os mere end andre digitale platforme. Men jeg har allerede delt så mange videoer af mig selv som en excentrisk kvinde-Taz, at jeg er begyndt at modtage beskeder på både kinesisk og amerikansk, der spørger, om jeg har brug for hjælp…

Del artiklen med andre:

Det siger kunderne

Dette website anvender cookies. Ved at fortsætte, accepterer du websiden brug af cookies.