fbpx
Artikel-Kernekommunikator-Frokostbussen-Skive
Ida Ulrich Bregnhøj

Ida Ulrich Bregnhøj

Indehaver, Kernekommunikator

Tove stortrives som selvstændig

Det summer af liv i Vestergade i Skive, hvor en karakteristisk hvid varebil med grøn skrift netop har læsset den sidste kasse i lastrummet. Chaufføren vinker ud ad vinduet, og så ruller dagens leveringer fra Frokostbussen ud til virksomheder og private i Skive og omegn. Samtidig ringer klokken i døren. Der er begyndt at drysse frokostkunder ind fra gaden, og der er travlhed i køkkenet. Tove Lundin, som driver Frokostbussen, har dog for en stund overladt betjeningen til sine dygtige medarbejdere, og i stedet stillet an til interview ved et bord i caféen. Hun overtog Frokostbussen d. 1. september 2019, og flyttede ind i lokalerne i Vestergade nogle måneder senere. Nu pulserer stedet af aktivitet, sammen med duften af pandestegt fiskefilet og nye kartofler.


Tove stortrives som selvstændig 1

Selvstændig ved et tilfælde

Beslutningen om at få sit eget startede egentlig som lidt af en dagdrøm hos Tove Lundin. Hun er uddannet delikatesse-assistent, og arbejdede hos Frokostbussens tidligere ejer, Lene Vinther, i 7 år, inden muligheden for at overtage forretningen opstod. Lene besluttede sig for at sælge, og pludselig stod Tove med en mulighed, hun ikke var helt forberedt på. Hun mærkede drivkraften pusle i baghovedet, men som hun selv beskriver det, er hun en forsigtig type. Men tidspunktet var godt, og økonomien i orden, så til sidst blandede Toves mand sig i sagen. “Nu finder vi nogle lokaler, og så kører vi det videre”, sagde han, og Tove smiler over mindet om den opbakning, hun har mødt derhjemme. Personalet har næsten alle været der i al den tid, Tove selv var ansat, og hun roser sit hold til skyerne. “De er grundige, hjælpsomme, og serviceorienterede – på alle måder det, Frokostbussen skal være”, siger hun.

 

Den gode fest fra start til slut

Da samtalen falder på Frokostbussens fremtid, er Tove ikke i tvivl. “Vi fører Frokostbussen videre i samme ånd, som altid”, siger hun. “Jeg er med mine kunder fra start til slut. Det er os, de vender små og store ideer med, vi sørger for maden, opdækning og service, og det helt rigtige serveringspersonale – og så rydder vi op igen bagefter. Mine kunder skal føle, at der bliver taget så godt hånd om deres fest, at de ikke behøver tænke på andet, end at dukke op i pænt tøj”. 

 

Café, hverdagsmad og madpakker i en fart

Frokostbussen laver hver dag frokostbuffet til flere af egnens virksomheder. Men med lokalerne i Vestergade, som har givet mulighed for at åbne café, har Tove udvidet forretningen med frokostretter i Vestergade, hverdagsmad til afhentning, og madpakker på farten. “Det kan være guld værd at få en ordentlig madpakke, når man er på farten”, siger hun. “Man kan bestille helt ned til en enkelt madpakke, og hente den efter aftale. Har man ikke mulighed for afhentning, så leverer vi dem faktisk også – helt uden beregning. Vi kører jo alligevel byen tynd omkring frokosttid”, fortæller hun. Hverdagsmad er Toves bidrag til aftensmaden i den travle familie, eller bare dem, der gerne vil have hjemmelavet mad som take-away. Hér leverer hun fra 4 kuverter, og helst med bestilling senest aftenen før. Hun bemærker dog, at man også godt kan ringe samme dag. “Det kan jo smutte med planlægningen”, smiler hun. “Så finder vi nok en ekstra levering i dagens ret”. 

 

Lækre smagsoplevelser, tilberedt fra bunden

Frokostbussens mad er hjemmelavet, og tilberedt fra bunden. Sammen med den gode service, er det nogle af de vigtigste grundprincipper i Toves forretning. “Råvarerne er som udgangspunkt lokale, men det er også vigtigt, at vi kan imødekomme kundernes ønsker. Vi kan altid skaffe det, kunderne efterspørger, og vi gør også meget ud af at anrette et fad, der imponerer på bordet. Vi kombinerer retterne, så man i både farver, duft og smag får vækket alle sanser”, forklarer hun.

 

Udgivet i Salling Avis, uge 37, 2020. Se artiklen i avisen hér (side 10)

Del artiklen med andre:

Del på facebook
Del på google
Del på linkedin
Del på print
Del på email

Det siger kunderne