fbpx
JUlekonkurrence
Ida Ulrich Bregnhøj

Ida Ulrich Bregnhøj

Indehaver, Kernekommunikator

Julen er konkurrencernes tid…

Den korte guide til konkurrenceopslaget, som giver masser af opmærksomhed, og bliver din base for mere effektiv markedsføring på sociale medier.

“Ja tak” eller “Nævn hvem du skal dele med…?“. Højtiderne får konkurrencerne til at vælte frem på sociale medier, og især på Facebook kan vi næsten ikke komme til for ja-tak tilbud eller generøse præmier. Men hvorfor er det så populært, og hvad er egentlig en effektiv konkurrence? Læs mit bud på en konkurrenceopsætning, der giver opmærksomhed, og bliver din base for mere effektiv markedsføring på sociale medier.

Hvorfor konkurrencer er så effektive

Ganske kort, for vi vil ikke bruge en masse krudt på mekanismer, så er Facebook et socialt medie, som belønner social adfærd. Derfor øges eksponeringen på opslag, som møder interesse i form af likes, delinger og kommentarer. Det ses ofte, at personlige opslag høster opmærksomhed og er meget delevenlige. Men intet (og jeg tror virkelig intet) er så effektivt, som en konkurrence. Selv jeg kan ikke modstå fristelsen til at skrive en lille kommentar, hvis jeg tror på, at chancen er der. Kombineret med, hvad det koster for de fleste virksomheder at udlodde et mindre produkt eller en ydelse, mod at blive eksponeret rent markedsføringsmæssigt, så er konkurrencer bare en gylden mulighed for at få en masse opmærksomhed omkring f.eks. højttider, hvor konkurrencen om Facebookbrugernes opmærksomhed i forvejen er skærpet* (*Fordi pladserne bliver taget af øget betalt indhold…men det er en anden snak.). Arbejder man med markedsføring af sin virksomhed, så er formålet (og effektiviteten) andet og mere end selve opmærksomheden omkring konkurrencen – nemlig viden om og eksponering over for segmenter, man kan gemme og bruge i sin fremtidige markedsføring.

Den korte guide til en konkurrence, der arbejder for dig

Vi er allesammen forskellige, og der er heller ikke én opskrift til, hvordan man skal komme i mål med sin konkurrence. Men erfaringen med netop Facebook er, at der alligevel er nogle holdepunkter at støtte sig til, som kan give din konkurrence lidt ekstra mening – også år julen er omme. Der er overordnet to elementer at tage hensyn til: opslagets sammensætning og din bagvedliggende annoncering. De to er ikke en forudsætning for, at du kan lave en god konkurrence – husk det. Men hvis man vil opbygge viden om sine målgrupper, og markedsføre sig over for grupper, som har vist interesse for dig senere (med andre ord….hvis man bruger man tid, annoncepenge og præmieværdier på at lave markedsføring), så giver det mening at have begge dele med i sin strategi:

1. Opslagets sammensætning

Skal dit opslag virke, så skal det være engagerende – altså et opslag, som folk reagerer på. Det kan være fordi opslaget tiltrækker opmærksomhed, eller opfordrer til en handling. De mest effektive opslag benytter ofte:

 

–  Blikfang i form af et godt billede, en lækker grafisk opsætning eller bedst af alt – en video.

–  Hold videoer på max. 60 sekunder – så fungerer de også på Instagram (og du undgår at kede folk ihjel)

–  Tekst med emojis, som bryder den lidt op, og tilføjer et sjovt element.

–  Link (hvis det giver mening), så opslaget kan generere trafik til virksomhedens hjemmeside (mere om det længere nede i artiklen)

–  Tydelig opfordring til handling (f.eks. like eller kommentere, inden for gældende regler – se nedenfor)

–  Humor, hvis man kan, og det er passende for sammenhængen

–  Tagging af samarbejdspartnere, så du også bliver eksponeret for deres netværk

2. Hav styr på din annoncering

Når vi som virksomheder laver opslag på sociale medier, så er der meget mere i det, end den opmærksomhed, der kommer lige omkring opslaget. I hvert fald, hvis man arbejder med betalt annoncering i løbet af året, og gerne vil have de penge til at give mere effektiv opmærksomhed. I praksis, når vi taler om Facebook, handler det om at have lavet nogle bagvedliggende opsætninger i Facebooks Annonceadministrator*, som sørger for at alle aktiviteter omkring din virksomhedsside bliver en del af en større annonceringsmaskine. *Absolut intet samarbejde med Facebook – blot en forklaring på, hvordan denne del af mit arbejde med sociale medier fungerer. 

 

Når man arbejder med Annonceadministrator er det muligt, så at sige, at samle på de profiler, som interagerer med vores indhold. Sådan er Facebook nemlig indrettet, og det er også derfor, du kan føle dig “stalket” af de støvler, du kiggede på i sidste uge. Hvert eneste like, kommentar, videoview, sidebesøg eller deling kan nemlig samles og benyttes i din annoncering, både til fremtidige kampagner og løbende automatisering.

 

Et eksempel: Du har først og fremmest lagt en Facebookpixel på din hjemmeside, og sat dig ind i, hvordan du vælger målgrupper i Annonceadministrator. Bagefter lægger du en video op med en konkurrence, som sørger for at engagere så mange mennesker, som muligt. I den periode opsnapper Facebook følgende om den opmærksomhed, du får:

 

  – Hvem har besøgt din side?
  – Hvem likede, delte eller kommenterede opslaget?
  – Hvem så mere end 3 sekunder af din video?
  – Hvem besøgte din hjemmeside?

 

Næste gang du vil booste et opslag, er det nu muligt at vælge forskellige målgrupper ud til din annoncering, som afhænger specifikt af folks forudgående interaktion med din webside eller aktivitet på Facebook. Samme princip bruges til opsætning af automatiserede annoncer, hvor du kan vælge parametre til eller fra, afhængig af den enkeltes adfærd. Måske har en profil set 5 sekunder af din video eller liket et opslag, men følger ikke side på Facebook? Så kan det give mening, at den profil ser en følgerannonce for din virksomhed et par dage senere…osv. Det praktiske vil vi ikke komme ind på hér, men der er hjælp at hente til opsætning af betalte annoncer og automatisering hér.

3. Husk det med småt

En ganske lille fodnote, inden du bliver sendt på præmiejagt, er naturligvis det juridiske. For der er et par ting, du ikke må, når du laver konkurrencer på Facebook. Først og fremmest skal din konkurrence altid indeholde “en fuldstændig afståelse af Facebook fra hver deltager” og en bekræftelse af at “promoveringen på ingen måde er sponsoreret, støttet, administreret af eller forbundet med Facebook“. Dernæst er der dine krav til deltagelse, som også skal imødekomme en række forhold i vores danske lovgivning om markedsføring.


Du må GERNE stille som forudsætning, at deltagere skal:

  – Like opslaget
  – Skriver en kommentar til opslaget
  – Lave opslag på din side
  – Skrive en besked til din side

Du må IKKE stille som forudsætning, at deltagere skal:
  – Like din side
  – Dele opslaget
  – Tagge vennerne

Du kan læse Facebooks samlede politik for sider, grupper og begivenheder hér

Annoncering med respekt for dine målgrupper

Det kan være lidt af et minefelt at snakke om respekt for målgrupperne, når man arbejder med annoncering, som pr. definition handler om at indsamle personlige oplysninger og bruge dem til markedsføring. Og hvorfor skal man som virksomhed overhovedet gøre sig den overvejelse? Det handler vel om salg? Ja, det gør det – men min forretning (og mit grundlæggende værdisæt) er relationsdrevet, og jeg vil gerne kunne opbygge en langsigtet annoncemodel, som sikrer, at brugere vil blive ved med at interagere med mit indhold, fordi de ikke bliver kørt over af min markedsføring bagefter.

 

Det er også min mening, at man sagtens kan lave både effektiv og respektfuld annoncering, hvis man sørger for at have et par ting i baghovedet under opsætningen. I min egen forretning kalder jeg det RRR-modellen (mest for at kunne huske det, men også for at lyde lidt smart). De 3 R’er står for Relevans, Rettighed og Respekt – og det er disse tre ting, jeg opfordrer mine samarbejdspartnere til at have for øje omkring deres egen annoncering.

 

–  Relevans: Man kan sagtens køre automatiserede annoncer, som er relevante for den brede målgruppe. Brug brugerdefinerede målgrupper i Annonceadministrator til at segmentere brugerne – så vil annoncen med tiden blive vist mere og mere for folk, som faktisk synes, det er spændende.

 

–  Rettidighed: Jeg bryder mig personligt ikke om, hvis jeg ser en følgerkampagne 4 minutter efter, jeg har liket et opslag. Annonceadmninstrator og brugerdefinerede målgrupper giver dig mulighed for at sortere profiler fra, som har interageret med dit indhold det sidste døgn. På den måde vil dine følgerannoncer eller øvrigt indhold først blive vist for en bruger et par dage efter, de har vist interesse for din virksomhed. Derudover er det muligt at indstille frekvensen på eksponeringen af din annonce, så du kan være sikker på, dine målgrupper ser annoncen med nogle dages mellemrum (og ikke 3 gange på et døgn…i denne strategi, som ikke er en aggressiv annoncemodel).

 

–  Respekt: Det sidste punkt er naturligvis nært forbundet med de to første, men for mig handler det blot om omtanke. Sørg for at din annonce er velformuleret, kort og præcis. Sørg for at holde den i en venlig tone, og sørg for – efter min mening – at undgå “urgency”. Hér tænker jeg på automatiserede annoncer, som spiller på “der er kun 2 pladser tilbage”, “Du kan lige nå det” eller noget helt tredje, som i de fleste tilfælde ikke vil være sandt, når vi taler om en løbende annonce. Hold dig til sandheden – det vil også give de bedste resultater for dig.

Del artiklen med andre:

Del på facebook
Del på google
Del på linkedin
Del på print
Del på email

Flere indlæg som dette

Det siger kunderne