Er du en af dem, der laver panikopslag på firmaets Instagram i bilen på vej til sommerhuset? Eller måske har du besluttet at lade firmaets Facebookside holde fri sammen med dig – men kan ikke slippe tanken om, at du burde..? Ja, det er da en super ærgerlig åbner for en artikel, der ellers ser ud til at dryppe af potentiale – men det er virkelig også ærgerligt at gøre ALT andet klar til sommerferie, bare for at ligge i solsengen med ticks i det venstre øje, fordi du har glemt at lægge noget på “Fjæsen”. På de sociale medier surfer dine ideelle kunder nemlig stadig løs, som serveret på et sølvfad for de virksomheder, som prioriterer at holde sig synlige, selvom butikken holder lukket. Men frygt ej, hyperstressede virksomhedsejer, kære kollega og SoMe-frænde – hér har du 6 gode bud på planlagte opslag, som du kan lave lige nu (og glemme ALT om mobilos, sociale medier og dirrende ansigtsnerver i ferien).
“Top of mind” mens du har tjekket ud…
Nå, here we go…hvorfor er det nu lige, det skal være så h***** vigtigt at være “på” hele tiden? Altså, personligt er jeg jo indædt fan af IKKE at være på hele tiden. Det er faktisk det, der er pointen. Med det hele. Men når man driver en forretning, og bruger mange ressourcer på at “være til stede” på sociale medier, så er det altså rigtig ærgeligt at se sit hårde arbejde glide ned i sandet sammen med resterne af den slushice, du væltede på vej ind efter mobilen.
The solution…for frygt ej. Denne sommer kommer du til at glide ligeså diskret, larmende eller farvefyldt forbi dine kunders feeds, som du ønsker det – mens du selv har glemt alt om opslag og Instagram. Det kræver et par timers planlægning her og nu – men så er du også synlig hele sommeren, og kan færdiggøre sætningen “jeg burde…” med “…hente mere rosé”.
6 ideer til
Fedt content, du kan lave nu (og poste automatisk i ferien)
1. Genbrug guldet
Lad os lige slå fast – genbrugsguld er TOPPEN at trække på – og helt klart nøglen til succes, når du skal planlægge opslag til en periode, hvor eksponeringen kan være usikker. Du undgår at bruge for meget tid på at lave helt nyt content, og med “det gode gamle” i nye former kan du i øvrigt sagtens ramme nye målgrupper, følgere, som ikke så opslaget sidst, eller som sagtens kan eksponeres for indholdet endnu en gang.
Find dine mest populære opslag, og giv dem en ny overskrift, et andet billede, eller simpelthen en tekst i stil med “Kan du huske vores populære video…?”)“. *Pssst….denne artikel er pimpet for 3. gang, og den du’r stadig!
2. Stjæl fra din efterårskalender
Der er hurtigt ét eller flere hurtige opslag at hente, hvis du kigger lidt frem i kalenderen. Måske skal jeres ideelle kunder sikre sig en sæsonvare, I får ind til august, eller melde sig til jeres arrangement i september?
Vil man sprede opslagene lidt ud, kan det være en mulighed at bygge dem op, og afsløre detaljerne lidt ad gangen.
Lige et ekstra tip…hvorfor ikke bruge denne metode året ud? Du kender sikkert allerede din plan for resten af året, og hvis du ikke gør – så lav opslag, der læner sig op ad sæsonen. Så kan du tjekke ud fra sociale medier hele året, og ikke kun i ferien ;).
3. Sæt fokus på sæsonen
Ikke alle virksomheder kører sæsontilbud, men har man muligheden, er det oplagt at promovere varerne som planlagte opslag. Har du ikke lige farverige drinks, sommerkjoler eller havesæt i dit produktkatalog – så tænk ud af boksen, og lav en konkurrence, et give-away eller stil et spørgsmål.
Man kan nemlig sagtens skabe en masse positiv opmærksomhed, også selvom præmien eller emnet ikke har noget at gøre med din forretning. Effektive konkurrencer har ofte ét eller flere af disse elementer med..:
- Opfordrer til handling (like, skriv, del*)
- Bruger iøjnefaldende emojis
- Giver noget væk gratis
- Tagger en anden virksomhed
- Handler om mad og drikke
- Bruger video
(*Det dér med konkurrencer, ikke? ….husk nu at tjekke Facebooks konkurrenceregler først, eller læse den artikel, jeg skrev om emnet tidligere på året. Derudover er det en god idé at sørge for, konkurrencen slutter efter din egen ferie, så du ikke skal bruge tid på udtrækningen, før du er tilbage på kontoret.)
4. Lad os møde personalet
Når man leder efter gode historier til content, så er der altså næsten ikke noget bedre end de menneskelige kræfter bag produkterne. Når vi hører om hende, der tegner de fedeste udestuer, eller ham, der programmerer maskinerne i produktionen, så opbygger vi en relation til virksomheden, og kommer tættere på at vælge netop dét samarbejde, når behovet for ydelsen opstår.
Fortæl om Hanne fra salg og Jens i kantinen, sørg for at komme hele vejen rundt i virksomheden, og husk at spørge Hanne og Jens, om de har lyst til at være med.
5. Bag kulissen om virksomheden
Er man lidt kreativ, så er der masser af muligheder for at lave hyggelige, sjove og engagerende opslag fra virksomhedens kulisse. Del en lækker opskrift på rødbede-smoothie, også selvom I sælger gulvbrædder. (…Måske kan man tabe hele l***** på jeres trægulve, uden at efterlade pletter??).
Er man ikke helt så kreativ, så del en kort video-tour i virksomheden, cases fra hjemmesiden, eller en særlig feature i jeres lokaler. Lad jer ikke begrænse af, at I tror, jeres målgrupper vil se det som “useriøst”. Vores målgrupper er i sidste ende mennesker, og det opbygger loyalitet, når man kan spejle sig i jeres udfordringer eller humor.
6. Gode råd på falderebet
Inden I kaster jer ud i 12 planlagte opslag i øst og vest, så er det altid en god idé at gøre det hele lidt mere fremtidsorienteret med…
- En plan...så er man sikker på, at der er en rød tråd i opslagene, og kommer mere struktureret omkring at lave spændende, varieret content.
- En online content planner, så man kan lave opslag ét sted og poste til flere platforme. Der er fordele og ulemper forbundet med de fleste, men jeg bruger selv Hootsuite, og er glad for det.
- Links i nogle af opslagene, så du giver din hjemmeside trafik. Husk altid at linke direkte til det relevante indhold, og ikke din homepage.
- Og til sidst – sørg for at tænke “skudsikkert”, så de planlagte opdateringer ikke risikerer at blive malplacerede. Det kan f.eks. være risikabelt at planlægge opslag om en grillaften, hvis opslaget kommer 2 uger senere midt i en regnbyge. Rigtig god fornøjelse – og god ferie!
F*****, hvor skal jeg starte?